Page 36 - Sognenyt2-22
P. 36
Hvornår er nok nok?
Første søndag i fasten – den 6. marts og man skulle gøre, når nok er nok. Når man
altså 1½ uge efter Ruslands overfald på simpelt hen er nødt til at sige fra – måske
Ukraine – hørte vi i landets kirker bl.a. for- også med voldsomme midler.”
tællingen om Kain og Abel (1. Mosebog kap. Jeg svarede, at det mente jeg da, at jeg
4). En fortælling fra urtiden - før den histo- havde været inde på, da jeg havde nævnt, at
riske tids begyndelse. Men netop derfor er vi kan komme i situationer, hvor vi bare ikke
den alment gældende til alle tider. Og hvad kan elske vor fjende og vende den anden
handler fortællingen da om? Ja - den hand- kind til. Måske fordi vi er nødt til at værne
ler om f.eks. det at opleve sig overset, neg- nogen, som vi har ansvar for. Og så må vi
ligeret, forkastet og miskendt. Disse følelser bede om tilgivelse for vores svigt.
er lige så meget en del af vores liv som af
de første menneskers liv. Hvem af os kender Jeg har dog ikke kunnet slippe spørgsmålet
ikke til det? Glæden ved at føle sig bemær- om, hvornår nok er nok. Vi lever trods alt i en
ket. Og omvendt forbitrelsen, når vi ikke får virkelighed, hvoraf synd, nød og død er en
den anerkendelse, som vi føler os beretti- del. Så hvornår er nok mon nok? Hvis nok
gede til. For nogen kan disse følelser blive var nok, da Hitler overfaldt Polen i 1939, er
så voldsomme, at de fører til vold og drab, nok så ikke nok nu, hvor Putin har overfaldet
som når Kain slår sin bror Abel ihjel, eller til Ukraine? Er vi ikke bare nået dertil, hvor vi er
overfald på og ødelæggelse af et naboland. nødt til at slå tilbage? Hvor Abel må forsvare
I de fleste af os lever disse følelser nok på et sig mod Kain? Eller er vi i en helt anden situ-
noget lavere blus, men de kan ellers nok få ation i dag, hvor overfaldsmanden har våben,
os til at ødelægge livet for hinanden gennem der kan udslette alt liv? Ikke bare kan true
mobning, latterliggørelse, hån, ligegyldighed med stenøkser, kampvogne eller bombefly
eller hvad ved jeg. – men med atombomber? Når der sker et
overfald under atomparaplyen, er vi så ikke
Samme søndag påtalte Jesus ifølge Lukase- nødt til at finde andre måder at løse konflik-
vangeliet denne tilbøjelighed, som han også ter på end ved at slå tilbage? F.eks. ved at
mærkede blandt sine disciple. De diskute- opbygge et solidt og slagkraftigt fundament
rede, hvem af dem, der skulle være størst af våben og alliancer, hvorfra vi kan samtale?
og mest betydningsfuld, når Guds Rige var I gamle dage – før 2012 - havde vi lytteposter
brudt frem. Jesus irettesatte dem og sagde, til at opfange fjendtlige signaler. Måske burde
at sådan var denne verdens magtforhold vi have lytteposter igen – ikke for at indhente
ganske vist, men sådan skulle det ikke være fjendtlige informationer, men for at finde ud
blandt dem. At være borger i Guds Rige af, hvad der egentlig er problemet. Hvad skyl-
kræver et helt andet sindelag: Tjener-sin- des forbitrelsen? Kan den dulmes? Findes
delaget. Og så pegede han på sig selv som der et kompromis, hvor alle parter må sluge
eksempel. Som jeg tjener jer til det yderste, nogle kameler men dog kan leve med det?
skal I tjene hinanden. Og dagen efter blev
han torteret og dræbt. Her i Sønderjylland har vi erfaring for, at det
Men efter gudstjenesten sagde en af kirke- kan lade sig gøre.
gængeren til mig:
”Jeg ventede på, at du nåede frem til, hvad Lars-Peter Melchiorsen
36 www.vilstrup-sogn.dk