Page 36 - Sognenyt2-22
P. 36

Hvornår er nok nok?




      Første søndag i fasten – den 6. marts og   man skulle gøre, når nok er nok. Når man
      altså 1½ uge efter Ruslands overfald på   simpelt hen er nødt til at sige fra – måske
      Ukraine – hørte vi i landets kirker bl.a. for-  også med voldsomme midler.”
      tællingen om Kain og Abel (1. Mosebog kap.  Jeg svarede, at det mente jeg da, at jeg
      4). En fortælling fra urtiden - før den histo-  havde været inde på, da jeg havde nævnt, at
      riske tids begyndelse. Men netop derfor er   vi kan komme i situationer, hvor vi bare ikke
      den alment gældende til alle tider. Og hvad   kan elske vor fjende og vende den anden
      handler fortællingen da om? Ja - den hand-  kind til. Måske fordi vi er nødt til at værne
      ler om f.eks. det at opleve sig overset, neg-  nogen, som vi har ansvar for. Og så må vi
      ligeret, forkastet og miskendt. Disse følelser   bede om tilgivelse for vores svigt.
      er lige så meget en del af vores liv som af
      de første menneskers liv. Hvem af os kender  Jeg har dog ikke kunnet slippe spørgsmålet
      ikke til det? Glæden ved at føle sig bemær-  om, hvornår nok er nok. Vi lever trods alt i en
      ket. Og omvendt forbitrelsen, når vi ikke får   virkelighed, hvoraf synd, nød og død er en
      den anerkendelse, som vi føler os beretti-  del. Så hvornår er nok mon nok? Hvis nok
      gede til. For nogen kan disse følelser blive   var nok, da Hitler overfaldt Polen i 1939, er
      så voldsomme, at de fører til vold og drab,   nok så ikke nok nu, hvor Putin har overfaldet
      som når Kain slår sin bror Abel ihjel, eller til   Ukraine? Er vi ikke bare nået dertil, hvor vi er
      overfald på og ødelæggelse af et naboland.   nødt til at slå tilbage? Hvor Abel må forsvare
      I de fleste af os lever disse følelser nok på et  sig mod Kain? Eller er vi i en helt anden situ-
      noget lavere blus, men de kan ellers nok få   ation i dag, hvor overfaldsmanden har våben,
      os til at ødelægge livet for hinanden gennem  der kan udslette alt liv? Ikke bare kan true
      mobning, latterliggørelse, hån, ligegyldighed   med stenøkser, kampvogne eller bombefly
      eller hvad ved jeg.                   – men med atombomber? Når der sker et
                                            overfald under atomparaplyen, er vi så ikke
      Samme søndag påtalte Jesus ifølge Lukase-  nødt til at finde andre måder at løse konflik-
      vangeliet denne tilbøjelighed, som han også   ter på end ved at slå tilbage? F.eks. ved at
      mærkede blandt sine disciple. De diskute-  opbygge et solidt og slagkraftigt fundament
      rede, hvem af dem, der skulle være størst   af våben og alliancer, hvorfra vi kan samtale?
      og mest betydningsfuld, når Guds Rige var   I gamle dage – før 2012 - havde vi lytteposter
      brudt frem. Jesus irettesatte dem og sagde,   til at opfange fjendtlige signaler. Måske burde
      at sådan var denne verdens magtforhold   vi have lytteposter igen – ikke for at indhente
      ganske vist, men sådan skulle det ikke være   fjendtlige informationer, men for at finde ud
      blandt dem. At være borger i Guds Rige   af, hvad der egentlig er problemet. Hvad skyl-
      kræver et helt andet sindelag: Tjener-sin-  des forbitrelsen? Kan den dulmes? Findes
      delaget. Og så pegede han på sig selv som   der et kompromis, hvor alle parter må sluge
      eksempel. Som jeg tjener jer til det yderste,   nogle kameler men dog kan leve med det?
      skal I tjene hinanden. Og dagen efter blev
      han torteret og dræbt.                Her i Sønderjylland har vi erfaring for, at det
      Men efter gudstjenesten sagde en af kirke-  kan lade sig gøre.
      gængeren til mig:
      ”Jeg ventede på, at du nåede frem til, hvad             Lars-Peter Melchiorsen


      36  www.vilstrup-sogn.dk
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40