Page 44 - Sognenyt122
P. 44

Anianian …




      Den 2/2. Ole Olsens fødselsdag.       Halvdelen af vinteren er gået, og man har
      Forstod i den?                        brug for lys for at holde ud indtil foråret
      I min ungdom i 1970’erne ville vi have hylet   kommer. Man tænder derfor lys for at tænde
      af grin over den bemærkning. Andeniandeni-  håb og fejre, at foråret nærmer sig.
      anden. Anianian.
      Ole Olsens fødselsdag. Andeniandenianden.  En oplagt mulighed for at give denne fest en
      Men hvem kender Ole Olsen i dag? Flere   kristelig vinkel er jo at knytte til ved netop
      gange verdensmester i speedway. Andeni-  lyset. Flere gange hen over jul og nytår har vi
      andenianden.                          hørt om Jesus som frelse og lys for alle. At
      Og i øvrigt er han slet ikke født i februar,   fejre en lysfest i denne mørke tid er dermed
      men i november. Andeniandenianden.    ikke kun en markering af forårets komme,
      Men sådan er det jo - tidligere berømtheder   men også en markering af det lys, som med
      og mindedage går tabt i tidens malmstrøm,   Jesus kom til verden, og som kommer til
      og det gør muligheden for at lave sjov med   udtryk i hans ord:
      dem også.                             ”Jeg er verdens lys. Den, som følger mig,
                                            skal aldrig vandre i mørket, men have livets
      Og så sker det alligevel, at gammel tradition   lys”.
      bliver vakt til live igen. F.eks. kyndelmisse.  En anden mulighed er at knytte til ved då-
      Kyndelmisse falder hvert år den 2. februar   ben, hvor vi bærer vort barn frem for Gud,
      – 40 dage efter juleaften. Kyndelmisse er en   og vi knytter dåbslys til dåben. Men i nogle
      fordanskning af de latinske ord for lysmesse:  lande bruger man endvidere kyndelmisse
      Kyndel, der er en fordanskning af ordet can-  som en slags dåbserindring til minde om
      delarum, lys og missa, som vi kender som   den dag, hvor vi første gang blev båret hen
      ordet messe. Tidligere blev kyndelmisse i   til kirken. Kyndelmisse er en slags ”taknem-
      Danmark kaldt ”Kjørmes Knud”, der på nu-  melighedens dag”. Maria takkede for Jesus,
      dansk kan oversættes til ”vinterens knude”,   Guds gave, da hun bragte ham hen i temp-
      der henfører til, at den 2. februar markerer   let. Vi takker Gud for børnene og for vort
      midvinter. Kjørmes er en sammentrækning af  eget liv og vor egen dåb, og over alt dette
      ’kerte’ (lys) og ’messe’ (gudstjeneste). Knud   lyser kyndelmisses lys som en påmindelse
      er altså oprindeligt ikke et navn, men en kort  om, at Gud holder sine løfter. Som Gud blev
      betegnelse for knude. Det er et billede på   menneske i Jesus og dermed begav sig helt
      midvinterens knude af hård frost. Vi kender   ind under vore vilkår, således har han med
      det fra sangen ’Det er hvidt herude’, hvor   sin død og opstandelse begrundet, at han
      der står:                             kan være hos os alle dage - både de gode
      Kyndelmisse slår sin knude / overmåde hvas  og de dårlige dage. Synd, lidelse og død får
      og hård.                              ikke det sidste ord. Lyset skinner i mørket.
      Kyndelmisse har altså traditionelt set både   Kyndelmisselysene vidner om det.
      en kristelig og en folkelig betydning. Den
      folkelige betydning er nok ældst. Den ud-
      springer af den almenmenneskelige erfaring
      af kampen mellem kulden og mørket på den
      ene side, og varmen og lyset på den anden.


      44  www.vilstrup-sogn.dk
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48