Page 38 - Sognenyt_6_20
P. 38

Kommentar



      På det seneste har vi som følge af en meget   sidste nadver skal overmales, eller at Bertel
      ubehagelig hændelse i USA, hvor en sort   Thorvaldsens Jesusfigur i Københavns Dom-
      mand blev dræbt af en hvid betjent, oplevet   kirke skal væltes?
      en ret så intens debat om racisme i mange
      forskellige afskygninger. Det har ført til en   Et grundlæggende dog-
      skulpturstorm, hvor først statuer af slave-  me i kristendommen er
      handlere, racister og kolonialister i USA er   jo, at Gud blev men-
      blevet væltet. Dernæst nåede det til vor egen   neske i Jesus af Naza-
      hjemmebane, da statuer af missionæren   reth - eller udtrykt på
      Hans Egede, opfattet som repræsentant for   en anden måde: Guds
      det danske kolonistyre, blev skamferet både   Ord blev kød og tog bo-
      i Grønland og i København. Nu står selveste   lig iblandt os. Det kan
      Jesus for fald. Debatten om, hvilke statuer vi   være positivt, som når
      i retfærdighedens navn bør enten ødelægge   man i billedkunsten har gjort det evangeli-
      eller sende på museum kulminerede forelø-  ske budskab aktuelt ved at fremstille Jesus
      big, da en amerikansk aktivist i slutningen   på en måde, som taler til en bestemt gruppe
      af juni krævede alle figurer af en hvid Jesus   i en bestemt kultur. Kristendommen er nem-
      ødelagt, fordi han for andre end det hvide   lig en oversættelsesreligion. Evangeliet skal
      menneske er blevet synonym med kolonialis-  oversættes og gøres forståeligt. Det gælder
      me, slaveri og overgreb. Nu kan der næppe   sprogligt, som når vi oversætter Bibelen, og
      være tvivl om, at den europæiske opfattelse   det gælder kunstnerisk, som når vi portræt-
      af Jesus som en hvid mand med bølgende   terer Jesus.  Mellemøstens største kirkebyg-
      lyse lokker næppe passer til virkelighedens   ning, Bebudelseskirken i Nazaret, er f.eks. af
      Jesus, der jo som bekendt blev født i en stald   alverdens katolske menigheder blevet ud-
      på landet i en fjern mellemøstlig provins.  Li-  smykket med et portræt af jomfru Maria og
      geledes er det nok også rigtigt, at forestillin-  Jesusbarnet i menighedernes egne nationale
      gen om hvide Krist på en uheldig måde har   farver. Men det betyder jo ikke, at katolikker
      været knyttet til den hvide mands overgreb på   opfatter den historiske Jesus som Zorro fra
      mennesker i andre verdensdele. Men betyder   Mexico eller Maria som en japaner i kimono.
      det, at f.eks. Lonardo da Vincis billede af den   Disse portrætter er udtryk for kristendom-
                                             mens evne til at udtrykke sig forståeligt i for-
                                             skellige kulturer og dermed ikke udtryk for ra-
                                             cisme mod andre folkeslag. På samme måde
                                             har Thorvaldsens Kristus talt stærkt til det
                                             danske borgerskab i 18-tallet. Og lige sådan
                                             har den julekrybbe med hele den hellige fami-
                                             lie inkl. Jesusbarnet med negroide træk, som
                                             min kone købte i Nigeria, talt til menneskene
                                             i dette Vestafrikanske land. Det er ikke udtryk
                                             for racisme, men for god kommunikation.
                                                             Lars-Peter Melchiorsen


      38  www.vilstrup-sogn.dk
   33   34   35   36   37   38   39   40