Page 38 - Sognenyt_6_20
P. 38
Kommentar
På det seneste har vi som følge af en meget sidste nadver skal overmales, eller at Bertel
ubehagelig hændelse i USA, hvor en sort Thorvaldsens Jesusfigur i Københavns Dom-
mand blev dræbt af en hvid betjent, oplevet kirke skal væltes?
en ret så intens debat om racisme i mange
forskellige afskygninger. Det har ført til en Et grundlæggende dog-
skulpturstorm, hvor først statuer af slave- me i kristendommen er
handlere, racister og kolonialister i USA er jo, at Gud blev men-
blevet væltet. Dernæst nåede det til vor egen neske i Jesus af Naza-
hjemmebane, da statuer af missionæren reth - eller udtrykt på
Hans Egede, opfattet som repræsentant for en anden måde: Guds
det danske kolonistyre, blev skamferet både Ord blev kød og tog bo-
i Grønland og i København. Nu står selveste lig iblandt os. Det kan
Jesus for fald. Debatten om, hvilke statuer vi være positivt, som når
i retfærdighedens navn bør enten ødelægge man i billedkunsten har gjort det evangeli-
eller sende på museum kulminerede forelø- ske budskab aktuelt ved at fremstille Jesus
big, da en amerikansk aktivist i slutningen på en måde, som taler til en bestemt gruppe
af juni krævede alle figurer af en hvid Jesus i en bestemt kultur. Kristendommen er nem-
ødelagt, fordi han for andre end det hvide lig en oversættelsesreligion. Evangeliet skal
menneske er blevet synonym med kolonialis- oversættes og gøres forståeligt. Det gælder
me, slaveri og overgreb. Nu kan der næppe sprogligt, som når vi oversætter Bibelen, og
være tvivl om, at den europæiske opfattelse det gælder kunstnerisk, som når vi portræt-
af Jesus som en hvid mand med bølgende terer Jesus. Mellemøstens største kirkebyg-
lyse lokker næppe passer til virkelighedens ning, Bebudelseskirken i Nazaret, er f.eks. af
Jesus, der jo som bekendt blev født i en stald alverdens katolske menigheder blevet ud-
på landet i en fjern mellemøstlig provins. Li- smykket med et portræt af jomfru Maria og
geledes er det nok også rigtigt, at forestillin- Jesusbarnet i menighedernes egne nationale
gen om hvide Krist på en uheldig måde har farver. Men det betyder jo ikke, at katolikker
været knyttet til den hvide mands overgreb på opfatter den historiske Jesus som Zorro fra
mennesker i andre verdensdele. Men betyder Mexico eller Maria som en japaner i kimono.
det, at f.eks. Lonardo da Vincis billede af den Disse portrætter er udtryk for kristendom-
mens evne til at udtrykke sig forståeligt i for-
skellige kulturer og dermed ikke udtryk for ra-
cisme mod andre folkeslag. På samme måde
har Thorvaldsens Kristus talt stærkt til det
danske borgerskab i 18-tallet. Og lige sådan
har den julekrybbe med hele den hellige fami-
lie inkl. Jesusbarnet med negroide træk, som
min kone købte i Nigeria, talt til menneskene
i dette Vestafrikanske land. Det er ikke udtryk
for racisme, men for god kommunikation.
Lars-Peter Melchiorsen
38 www.vilstrup-sogn.dk