Page 33 - Sognenyt4_20
P. 33

rien og har sluttet vandringen ved Grav-  Med  påskedugen  er  tanken,  at  van-
      kirken. Det er en gribende oplevelse.  dringen  tidsmæssigt  finder  sted  lige
                                             umiddelbart  efter  de  forskellige  hæn-
      Nogle steder rundt om i landet tager man   delsesforløb. Med andre ord kommer vi
      konfirmanderne med til Israel for bl.a. at   for sent eller rettere få minutter efter, at
      få den oplevelse. Andre steder har man   hændelserne  er  foregået.  Vinsjatterne
      gjort noget andet. Man har anskaffet sig   og brødresterne ligger endnu på bordet,
      en påskedug. Det har vi også i Halk-Gra-  og stearinlyset er lige pustet ud. Blodet
      rup og Vilstrup pastorat. Her har menig-  ligger fortsat på gaden efter Jesus van-
      hedsrådene  indkøbt  den  i  fællesskab.   dring ad Via Dolorosa. Der er altså ingen
      Påskedugen  vil  blive  benyttet  i  forbin-  kroppe, hænder eller fødder – de er lige
      delse  med  konfirmationsforberedelsen,   gået.  Man  kan  sige,  at  vi  med  et  glimt
      hvor konfirmanderne gennem forskellige   af forsinkelse går med og får oplevelse
      opgaver  lever  sig  ind  i  Jesu  lidelseshi-  af ankomst, forventning, fest, tilfangeta-
      storie. Den har vil blive brugt i forbindel-  gelse, dom, lidelse, smerte, død og op-
      se med kirkelige handlinger. Og den vil   standelse.
      være lagt ud i forbindelse med søn- og
      helligdagsgudstjenester i pastoratets tre   Via Dolorosa er på påskedugen en tra-
      kirker.                                ditionel romervej med toppede brosten,
                                             men  det  bliver  også  en  ordinær  dansk
      Påskedugen,  der  er  en  meter  bred  og   landevej med striber. Dermed er fortid og
      22 meter lang, er et forsøg på at lave en   nutid blandet således, at lidelseshistori-
      vandring, hvor kirkegængeren med sine   en taler ind i en hverdag, vi kender. Der
      fødder  oplever  og  gennemlever  hele  li-  er  danske  mønter,  vinflaske  og  vinglas,
      delseshistorien  fra  palmesøndag  til  på-  vaskefad  og  nutidige  ord.  Der  er  altså
      skemorgen.  Det  begynder  med  en  lille   med påskedugen ikke tale om en præcis
      bunke  møg.  Æslet,  som  Jesus  red  på,   kronologisk, historisk rejse, men om en
      eller dets føl, har i befippelse over al vi-  vandring der forsøger at underbygge de
      rakken  under  indtoget  tabt  nogle  efter-  stemninger, som gennemleves med på-
      ladenskaber!  Derpå  bevæger  man  sig   skens fortællinger.
      så på palmegrene, igennem sand, over
      bordet hvor Jesus spiste sit sidste måltid   Påskedugen og materialerne er udarbej-
      med  sine  disciple,  videre  til  Getsema-  det af Folkekirkens Konfirmandcenter.
      ne have, er tæt på tilfangetagelsen, af-  Det har tidligere år været meget givende
      straffelsen, på Via Dolorosa, og i korsets   at have brugt den - og vil også blive det
      skygge fortsætter vejen ind i mørket og   i år:
      siden, efter total mørke, til et møde med   26/03 - 31/03 Halk
      opstandelsen.                          01/04 - 09/04 Vilstrup
                                             10/04 - 12/04 Halk
                                             13/04 - 26/04 Grarup



                                                           www.vilstrup-sogn.dk  33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38